پوزیتیویسم منطقی و موضع انتقادی هابرماس بر آن
نویسندگان
چکیده مقاله:
وجه عمده تمایز هابرماس با سایر منتقدین پوزیتیویسم در باور او به ناتمامی مدرنیته قرار دارد. وضعیتی که در عمده مقولات نظری هابرماس جایی برجسته اشغال میکند. معارضهای آشکار و پنهان با وجوهی از عناصر و باورهای بنیادین پارادایم پوزیتیویسم منطقی در اجزای درونی منظومه نظریهها و مفاهیم عام جامعهشناختیهابرماس نهفته است که موضعگیری او را نسبت به این پارادایم روشن میسازد. هابرماس پوزیتیویستم منطقی را محصول نوع خاص تکوّن روشنگری و مدرنیزه شدن جامعه در وجه سرمایهدارانه آن میداند. او با طرح نظریه «مدرنیته ناتمام»، وسایر نظریههای خود، و همچنین مطرح ساختن مفاهیم عام جامعهشناختی، چون دو وجهی بودن عقلانیت در جلوههای عقلانیت ابزاری و عقلانیت ارتباطی، در پی آسیبشناسی پروژه روشنگری، و اصلاح آن است. برهمین اساس، به بسط نظریه عقلانیتِ غایتمندِ وبر میپردازد؛ عقلانیتی که به قول توماس مککارتی، فیلسوف، مفسر و مترجم آثار هابرماس به زبان انگلیسی، به نحو ذاتی متوجه سروری بر جهان برای به خدمت گرفتن آن به نفع بشر است. همین عقل ابزاری است که پوزیتیویسم منطقی بر آن میبالد، و نظام سرمایهداری آنرا به خدمت میگیرد. عقلانیتی که از نظر هابرماس واجد بی عقلی است؛ و لذا، نیازمند آسیبشناسی. آسیبشناسی هابرماس از عقلانیت ابزاری او را از وبر و اصحاب مکتب انتقادی، که زمانی پیش از آن او خود همبسته آنها بود، متمایز میکند. هابرماس عقلانیت ابزاری، و پارادایم حاصل از آن، پوزیتیویسم منطقی، را معطوف به «سیستم» میبیند؛ و در برابرِ آن عقلانیت متعلق به «زیستجهان»، عقلانیت ارتباطی، را طرح میکند. از همینجا مسیر او به سمت کامل کردن مدرنیته ناتمام، که پارادایم پوزیتیویسم منطقی برآمده از آن است، گشوده میشود. بدین ترتیب، اگر مدرنیته ناتمام به نظریه «متفکر منفرد» دکارتی متکی بود، مدرنیته تامیافته بر نظریه «متفکر اجتماعی» هابرماس استوار میشود. در این نوشته تلاش میشود تا با کنکاش در نظریههای هابرماس، زوایای پنهان و سطوح آشکار تعارض آنها با پوزیتیویسم منطقی مشخص شود. وضعیتی که به نظر میرسد میتوان ردِ آنرا در بسیاری از نظریههای مطرح او پی گرفت؛ البته این امر در نظریه «شناخت و عُلقههای بشری» به نحو بارزی هویدا میشود. اما پیش از توجه به هابرماس، نگاهی گذرا خواهد شد به موضع مارکس و برخی از مارکسیستهای کلاسیک و فلسفی نسبت به پارادایم پوزیتیویسم؛ همچنین اشارهای خواهد شد به نگاه اصحاب مکتب انتقادی نسبت به این پارادایم. این امر از آنرو صورت میگیرد تا هم نوع رابطه برخی نگرههای مارکسیستی با پوزیتیویسم مشخص شود و هم بستر شکوفایی اندیشه هابرماس، بهمثابه فیلسوف نئومارکسیست که ابتدا به مکتب انتقادی وابسته بود و در دوره بعدی با آن فاصله گرفت، نشان داده شود.
منابع مشابه
بررسی انتقادی معناداری در پوزیتیویسم منطقی
پوزیتیویسم منطقی یکی از مشهورترین مکاتب فلسفه معاصر است که به واسطه تاثیر تفکر تجربه گرا برآن، می-توان آن را ثمره تفکر تجربی تلقی کرد که در آن اصل اثبات پذیری و بعدا تاییدپذیری چونان ملاک علم از غیرعلم و در عین حال تمایز میان بامعنا و بی معنا پذیرفته شده است. پوزیتیویست های منطقی با اصلاح نظریه کانت در باب قضایا معتقد شدند به اینکه قضایا بر دو قسم است: قضایای تحلیلی که شامل منطق و ریاضی و گزاره...
بررسی و نقد کتاب «پوزیتیویسم منطقی»
پوزیتیویسم منطقی نام مکتب تجربه باورِ رادیکالی بود که با الهام از اندیشههای کسانی مانند هیوم، راسل و ویتگنشتاین و برخی دیگر در 1920 ابتدا در وین شکل گرفت و سپس با تألیف کتاب زبان،حقیقت[صدق]ومنطق توسط ایر به انگلستان وارد شد. داعیه اصلی این جنبش فلسفی از میدان بدر کردن مابعدالطبیعه به مثابه قسمی شناخت است. سخنگویان و نمایندگان اصلی این طرز تفکر با قبول تقسیمبندی هیوم از گزارهها به دو قسم تحلیل...
متن کاملنقد و بررسی کتاب پوزیتیویسم منطقی
چکیده یکی از جریانهای فکری مهم در فلسفۀ علم و فلسفۀ تحلیلی معاصر مکتب پوزیتیویسم منطقی است و از آنجا که در آغاز بهصورت حلقهای از فیلسوفان با محوریت موریتس شلیک و بعدها کارناپ در وین شکل گرفته بود حلقۀ وین نیز خوانده شد. آموزۀ مهم این فیلسوفان اصل تحقیقپذیری، چونان ملاک معناداری و ملاک تفکیک علم از غیرعلم، بود که بر اساس آن گزارههای منطقی و ریاضی را تحلیلی و گزارههای علمی را بامعنا و گزار...
متن کاملپوزیتیویسم منطقی و تجربهگرایی از دید فریدمن
پوزیتیویسم منطقی یکی از مکاتب فکری تأثیرگذار در اندیشههای مغربزمین در قرن بیستم بوده است و عقیده بر این است که ریشه در تجربهگرایی سنتی دارد، اما در سالهای اخیر دربارة آرای پوزیتیویستها آثاری منتشر شده که حاکی از این واقعیت است که پوزیتیویسم منطقی با تجربهگرایی سنتی بسی متفاوت است. تحقیق حاضر به معرفی و بررسی یکی از تفاسیر جدید دربارة پوزیتیویسم منطقی میپردازد. کتاب بازنگری در پوزیتیویسم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 2
صفحات 7- 16
تاریخ انتشار 2012-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023